fredag 6. mars 2015

 
 
 
Autopilot type Reodor Felgen.
 
 
Vi er et ganske "shorthanded" mannskap, og er svært avhengige av å ha en tredjemann på laget.
Vår autopilot Raymond er ganske ny og burde holde ut en stund, men skrekkscenariet er at han går til streik langt til havs.
Det vil bli slitsomt. Så vi har anskaffet, montert og så smått testet Reodor. Han er oppkalt etter herr Felgen, siden utseendet kan dra tankene noe i den retning. En enkel sjel, men lett å demontere og stue unna. Det er meningen at han for det meste skal ha stand-by tjeneste i et skap. Men på lengre krysninger er det nok greit at han står på vakt ferdig montert. Produsent er CPT autopilots.

 
 

3 kommentarer:

  1. Smart sak, skjønner godt dere vil ha ekstra sikkerhet der.Motoren på min gamle måtte skiftes sist sommer, har overhalt den gamle motoren - har den med som reserve. Vi er jo sjelden mange timene fra havn .
    Ha en god tur videre .
    Hilsen Per Ole

    SvarSlett
  2. Så du fikk kjøpt ny motor? Vet ikke om vi har samme type, men min gamle aktuator så jeg ikke en gang noen mulighet for å åpne.
    Uansett, med vår kobling mellom rorene har Reodor den fordelen at han virker via rattet på babord ror. Dermed kan vi bruke han med evt styrbord ror borte. Raymond virker på styrbord ror, men dersom kun det roret er aktivt, har vi sannsynligvis ikke rattstyring.
    Vet det er annerledes på P395.

    SvarSlett
  3. Min drivenhet er av typen S2 tror jeg, fikk ny i Danmark etter kryssing av Skagerak i kuling uten autopilot, har overhalt den gamle motoren og har den i reserve.
    Synes den nye reserveautopiloten deres var veldig smart, trenger ikke selv da vi stort sett holder oss langs kysten.
    Skal ned oghente Lagoonen til John Peder Tanem nå snart, seiler den opp til AMS så starter vi med Marecat sydover.
    Har fått to nye knær i vinter så det er rart å sove hele natten uten smerter.
    God tur videre.
    Hilsen
    Per Ole

    SvarSlett