fredag 1. januar 2016






Hva er topplading?

Batterilading er et tema som er overraskende omfattende. Særlig etter at mange «nye» konsepter har kommet de siste årene. (Nye står i anførselstegn fordi AGM,  sealed gel og lignende fremdeles er bly/syre batterier. Men det finnes jo helt nye saker også, som LiFePO4.)
Selv har vi den eldste teknologien som er tilgjengelig. Åpne bly/syre. Noen påstår det er de mest kostnadseffektive. Andre sverger til nyere konsepter.
Blybatterier trives godt med å være fullt oppladet. Og mistrives med å være utladet. Det går visstnok an å beregne et batteriliv på grunnlag av såkalte sykluser, utladninger og oppladinger. Batterilivet består av et visst antall slike. Dersom man legger dette til grunn, er langturseiling ofte drepen for batteriene. Hjemme står de ofte lenge perioder på «float» lading, og misbrukes kun i kortere perioder i sommersesongen med diverse sykluser. Men også da er landstrøm rimelig lett tilgjengelig, noe som sørger for toppladingen som batterier trenger. På langtur er misbruket konstant dersom man ikke har usedvanlig bra ladesystem, mange solcellepaneler og vindgenerator samt hydrogenerator og diesel/bensingenerator som man er villig til å bruke mye. Det jeg  benevner «misbruk» er at batteriene tappes mye ned nesten hver natt, noe som tilsier at det blir en syklus med utlading og bare delvis opplading hvert døgn. Altså ikke lading helt til topp igjen hver gang.

For topplading er krevende å få til. Når batteriene nærmer seg fulle, kreves det mye ladetrykk for å få inn den siste viktige toppladingen. Dersom den ikke kommer, blir det sulfatering og kapasitetstap i batteriene. Når jeg studerer laderegulatorer, så er de jeg har sett på satt opp for å kjøre lading på 14,2V-14,5V i et par timer dersom det er nok strøm tilgjengelig til det. Deretter senkes spenningen til  ca 13,2V-13,8V. For å hindre koking og gassing av batterisyra.

Jeg lurer litt på hva langturfolket bruker som definisjon på fulladede batterier. 100% på en batterimonitor? 12,7V hvilespenning? (Batteriene er alltid i bruk, så hvilespenning ser man vel aldri?). 14,4V oppnådd på topp ladespenning? Jeg bruker det siste, dersom ca 14,4V har stått i minst et par timer.
Egentlig har jeg lyst til å kjøre toppspenningen i enda lenger tid. De fleste laderegulatorer tillater ikke det. (Det kan være en mulighet å ta strømmen og «resette» på den måten). På vindgeneratoren har vi en litt «Reodor» regulator hvor man manuelt kan sette Bulk og Absorb spenning. Det gir muligheter for litt ekstra trykk. Det trengs som sagt en del strøm til dette. Og etter litt tid på høy spenning, så vil ikke solcelleregulatoren være med på  å hjelpe mer. Så det er bare når det er mye vind at vi klarer å kjøre batteriene litt ekstra. Har lyst til å justere opp til 14,5-14,6V også, men prøver å se an litt først. Skadelig med så høy spenning?



Komponentregulator med fjernstyring av ON/OFF på vindgenereator.



For det skal jo være bra for batteriene å få et lite «oppkok» av og til? Det hjelper visstnok til med å forhindre sulfatering?  Det finnes jo såkalt Equlization prosedyre for slikt, litt komplisert sådan, som krever tilgang til nok strøm. Det gjelder kanskje mest åpne bly/syre batterier. En fordel med disse er jo at man kan holde kontroll med batterisyrenivået og etterfylle det som gasser bort.    

Vi har dessverre også litt for små batterier i forhold til forbruk. 4x100 Ah. Men i Karibien får man ikke uten videre kjøpt det man helst vil ha. Batteripolenes posisjon og batterikassenes utforming spilte også inn for oss. Men etter bare et års bruk, synes jeg at kapasiteten er merkbart redusert. Uunngåelig dersom man ikke vil gå en time eller to på motor (eller kjøre aggregat) hver dag?




5 kommentarer:

  1. Har hatt mine Haze gelbatterier nå i 7 år, merket tydelig forverring på slutten av sesongen, de ble målt av en elektriker i AMS sist vinter til å gi 90 % av originalkapasiteten ! Er ikke helt sikker på om det var helt korrekt? Har 5 stk - totalt ca 550 amps. Har kjøpt nye nå og er på vei til Lisboa med de i bobilen. Har solid ovevekt så jeg håper ikke å havne i kontroll! God tur videre. Hilsen. Per Ole

    SvarSlett
  2. Selv om jeg vet at du har brukt båten så mye du kan de siste årene, så er det vel først nå at du har vært ute virkelig lenge? Det går vel ut over batteriene hos deg også regner jeg med. Dere har jo generator, og har tilgang på mye strøm, men brukes den til å holde batteriene helt på topp? Da skal det vel i så fall kjøres en del med generatoren?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen, endelig på vei hjem etter avlevering, skal på diverse vennebesøk underveis. Frister ikke å skynde seg med mange minusgrader hjemme. Vi bruker generatoren minimalt, mest til å kjøre vaskemaskin og watermaker og da lader vi samtidig. Så den går kans kje 5-6 timer pr.uke?

      Slett
  3. mine 780 amp. Bly/syre får 14.9- 15V også fra Solcellene, slik at de topper opp og river litt I sulfateringen. men jeg har jo bare hatt sommerturer til nå, så det er nå testen beginner. vet mer neste år på denne tiden.

    SvarSlett
  4. Ja, bly/syre får gjerne en utfordring på langtur. De skal jo helst ikke utlades for mye. Men nettene er lange i sydligere strøk, og det er ikke alltid masse sol. Det hjelper med mye solcellekapasitet, da får en ladet litt også i svakere lys. Din store batteribank er også bra, slik at du ikke må ta ut så mye av kapasiteten mellom hver lading. Du har bedre utgangspunkt enn oss.
    Vi har forøvrig nå byttet ut og kjøpt bedre og flere solcellepaneler. Det har hjulpet.

    SvarSlett