søndag 26. oktober 2014



"Skrot og dårlige installasjoner"

Jeg har nå skiftet maceratorpumpe (toalettkvern) for n-te gang siden vi ble båteiere for 11 år siden. Og såvidt jeg kan huske har det alltid vært brudd i de gjennomgående messingboltene som har forårsaket lekkasje. Det kan da ikke være bare meg som opplever det som føles som svindel fra Jabsco sin side?
Nye pumper som jeg ikke har gjort noe med varer aldri lenger enn 2 år. Messingboltene ryker. Hvorfor i all verden er disse boltene med tilhørende integrerte muttere i pumpehuset ikke laget i rustfritt stål? Det må da være for at de skal ryke, og at man i beste fall for en selv kjøper repsett, i beste fall for Jabsco kjøper ny pumpe?

Bytte av pumpe dersom du har septiktank, er bokstavelig talt en skikkelig drittjobb. Og hos oss en omfattende jobb også.

Det skal sies at jeg har prøvd kvern fra TMC også, det samme skjedde med den.
I siviliserte farvann nær strender og i marinaer synes vi at vi bør bruke septik for bomeli-bom. Vi vet at langt fra alle båter har dette utstyret, men vi liker altså å tømme et stykke fra land. Kværning gjør prosessen med oppløsning og nedbryting raskere. Det betyr at toalettkværna ofte er i bruk, men det skal den da tåle? 
Lurer altså på om andre opplever det samme. Har ikke hatt tid eller nok nett til å sjekke internettfora for dette.
Nå er det satt inn selvproduserte bolter av gjenget rustfri stålstang, så får vi se hvordan det blir.



3 av 4 messingbolter er røket. Svindel og skrot eller misbruk av utstyr?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar