søndag 12. oktober 2014



"Skrot og dårlige installasjoner"

Ankerkrok er en viktig del av ankringsutstyret. Jeg har prøvd forskjellige løsninger. Først en solid snapsjakkel, men det er jo rimelig innlysende at den ikke er konstruert for slikt. Den var da også en midlertidig løsning. For det er ikke så enkelt å finne noe skikkelig. Wichard har et bra renomme’, men jeg liker ikke kroken deres. Den blir stående delvis på tvers av ankerkjettingen, og dermed er det stort moment som vil dra den skeiv. Når det har skjedd, er den spinkle lille låsesplinten til ingen nytte lenger.  Deretter kan den også falle av. Jeg har prøvd den uten å bli fornøyd, se bilde.





Neste forsøk var en klo kjøpt hos Finisterra. Den får draget på en slik måte at den ikke dras skeiv. Jeg har hørt rykte om at den kan risikere å rettes ut under store belastninger, har ikke lest noe konkret som jeg kan vise til. Men den har i alle fall en mulighet til å falle av ankerkjettingen, siden den ikke har noen låseanordning. Det har skjedd meg. Etter det begynte jeg å bruke et gjenbrukbart buntebånd til å sikre den. 



Nå på turen kom jeg over en tredje krok som jeg ikke har sett før, men som ser lovende ut. Den får draget i en retning den tåler, den kan ikke rettes ut, og den skrus rundt kjettingleddet slik at den ikke kan falle av. Sjakkelbolten kan også sikres. Håper jeg slipper å finne flere modeller nå.


Denne blir vel bra....?



9 kommentarer:

  1. Har også kroken fra Finisterra - opplever også at den detter av ofte hvis det ikke er jevnt drag i kjettingen.

    SvarSlett
  2. Fint å få med flere erfaringer med disse sakene, uansett om man er enig eller uenig.

    SvarSlett
  3. Hvor mye tåler den sjakkelutgaven ? i tonn ? Jeg bruker den andre kroigen sjøl i dag, og så langt er alt bra. men Sjakkelen ser kraftigere ut.

    SvarSlett
  4. Da jeg kjøpte den, spurte jeg om dette. Katalogen oppga 1,5 tonn brukslast såvidt jeg husker, det var ikke oppgitt på pakningen. (Merkelig så fort en kan glemme ting man tror man vil huske godt). Jeg syntes det var dårlig, men kom til å tenke på at ankerkjetting heller ikke har særlig mer brukslast. Det er jo også litt underlig, men jeg tror det kommer av at ved brukslast skal det ikke være noe deformasjon i det hele tatt.
    Ankerkjettingens bruddstyrke blir mye, mye større. Så derfor kjøpte jeg også ankerkroken likevel. Som nevnt får den draget på en slik måte at den burde holde bedre enn de jeg har brukt før.

    Jeg noterte følgende fra pakningen: Golden Ship RMGS71346, GS71346 Chain gripper 10/12mm

    Har ikke tid eller internett nok til å gjennomgoogle nå. Kanskje du som er ekspert finner data på den på nett.

    SvarSlett
  5. fant 3 treff, made in china var et av de, og så denne utstyrselgeren i hellas, det står det 15kN SWL og 50 kN i bruddlast http://www.seraphilus.hr/oprema_logos/katalog_oprema/oprema36.pdf
    Jeg har selv funnet en svivel som tar 7 ton hos norsk forhandler. den var veldig kraftig, mye større en den du så på nede i tyskland. Men han påpekte at jeg burde olje den i sviveldelen. :) Jeg skal sjekke den ofte for slitasje. stoler jo ikke helt på disse.

    SvarSlett
  6. OK, jeg blir usikker på om det er ankerkrok eller svivel du tenker på.

    Svivel er jo noe helt annet. Jeg tok nylig av min, fordi jeg er i tvil om den tåler sideveis belastninger. Ref svivelen jeg har vist her på Teknisk på bloggen. Vet ikke om det er sideveis belastning som tok den, men den var såpass stor at den ikke burde sprekke på den måten. Er de som er større av samme kvalitet tro?

    Jeg savner egentlig svivelen allerede, det virker som om ankerkjettingen vries mere nå ( har ligget en del på ankerplasser hvor vi har rotert en del), og det er ikke så enkelt å få opp Spade-ankeret når det kommer opp med "ryggen imot". Men tror ikke jeg tør montere den igjen, selv om den er ganske solid.

    Ankerkrok er jo ikke riktig så kritisk, ødelegges den så er vel ankerkjettingen fremdeles intakt. Men man ønsker jo å bruke en som er bra.

    SvarSlett
  7. Ja rota det litt til der, jeg tenkte på sjakkelen du bruker, og så tok jeg med litt om svivelen vi diskuterte nede i tyskland på IMM 2013. jeg har satt på en mye større og sterkere en den du så jeg hadde da. Så jeg sattser på¨at den vi nå bruker skal holde godt. men etter noen år, eller når jeg vet den har hatt høy belasning, så skal jeg få den kontrollet, for å se om det har oppstått sprekker.

    SvarSlett
  8. 7 tonn (regner med det er bruddlast!) på svivelen er jo kraftige saker. Det er vel ikke noe ankerbunn som holder noe i nærheten av et slikt drag. Måtte i så fall være hvis ankeret satt i ei steinur. Usikkerheten med svivel er jo hva den holder av drag 90 grader på. (Ikke så sannsynlig at det skjer egentlig, tror jeg, men det kan vel heller ikke utelukkes).

    Som sagt savner jeg min svivel litt, kanskje burde jeg hatt en 7-tonns jeg også :).

    SvarSlett
  9. Hei igjen Geir Ove, ref mitt innlegg mai 2015 Teknisk, så lurer jeg nå på om du har bilder/spec av den 7 tonns svivelen? :)

    SvarSlett